راهنمابلاگ

شرایط و دلایل قطع بیمه بیکاری چگونه است؟

.

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

بیمه بیکاری

قوانین بازرسی بیمه بیکاری چه می‌گوید؟

بیمه بیکاری مقرری است که از جانب دولت برای افراد بیکار در نظر گرفته می‌شود. اما دریافت این مقرری شرایط دارد که در صورت عدم رعایت از جانب فرد، منجر به قطع بیمه بیکاری خواهد شد.

قبل از پرداختن به جزئیات، قصد داریم تا به قوانین بازرسی بیمه بیکاری را نیز بررسی کنیم. چرا که دلایل قطع بیمه بیکاری معمولا در قانون ذکر شده است. 

در قانون بیمه بیکاری مصوب سال 1369 به دلایل و شرایط قطع بیمه بیکاری اشاره شده است. در ماده 8 این قانون به صورت مفصل به دلایل قطع این نوع بیمه اشاره کرده است. ممکن است هر کدام از دلایل دارای تبصره‌ها و موارد استثنای خود باشد.

در ماده 8 قانون مذکور، پنج دلیل برای قطع کردن بیمه ذکر شده که ما در مراحل بعدی به آن اشاره می‌کنیم. برای افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند، بهتر است این قانون را به صورت کامل مطالعه کنند. 

اما یکی دیگر از قوانین مهم در این خصوص، آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور است. برخی مواد این آیین‌نامه از قبیل مواد 11، 12، 13، 17، 18 و 21 به دلایل و موارد قطع بیمه بیکاری پرداخته که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت. در این قانون همچنین به چگونگی اعتراض به قطع بیمه بیکاری اشاره شده است. 

دلایل قطع بیمه بیکاری چه مواردی است؟

 در اینجا به مهم‌ترین دلایل قطع بیمه بیکاری اشاره خواهیم کرد. اکثر این دلایل در قوانین مربوط به بیمه بیکاری مورد اشاره و بررسی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • هر زمان فرد مورد نظر دوباره اشتغال به کار یابد، بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد. 
  • اگر فرد از پیشنهاد شغلی در حوزه تخصص خود یا مشابه به آن امتناع ورزد، باز هم منجر به قطع بیمه بیکاری می‌شود. 
  • فرد ضمن دریافت بیمه بیکاری، برای دریافت مقرری بازنشستگی یا از کار افتادگی نیز مشمول شناخته شود. این شرایط نیز منجر به قطع بیمه بیکاری می‌شود. 
  • در صورتی که فرد بدون داشتن عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند. این موضوع از طریق وزارت کار و امور اجتماعی پیگیری می‌شود. 
  • بیمه شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده کند. 

این ماده دارای چندین تبصره مختلف بوده که بد نیست به آنها نیز اشاره کنیم. از جمله آنکه در یکی از این تبصره‌ها آمده که چنانچه مشخص شود فرد با میل و اراده خود بیکار شده، مبلغ واریز شده به وی بازگردانده خواهد شد و بیمه بیکاری وی قطع می‌شود.

همچنین چنانچه فرد به هنگام دریافت مقرری به اشتغال مجدد درآید و آن را اعلام نکند؛ در نهایت باید مقرری واریز شده بعد از اشتغال مجدد را پرداخت کند. در یکی دیگر از تبصره‌های مربوطه اشاره شده که دریافت کمک هزینه از جانب فرد حین کارآموزی، مانعی برای دریافت بیمه بیکاری ایجاد نخواهد کرد. 

اشتغال مجدد و غیبت غیرمجاز از دلایل اصلی قطع بیمه بیکاری است.

 اما علاوه بر موارد فوق، برخی دلایل دیگر نیز وجود دارد که منجر به قطع این نوع از بیمه خواهد شد. در سایر قوانین بازرسی بیمه بیکاری از جمله آیین‌نامه مورد اشاره، به این مساله پرداخته شده که شامل موارد زیر است: 

  •  افرادی که در حین دریافت بیمه بیکاری به سربازی می‌روند، در صورت مجرد بودن، مقرری آنها قطع می‌شود و سپس بعد از سربازی در صورت بیکار بودن دوباره برقرار می‌شود. 
  • مقرری بیمه بیکاری آن دست از بیمه شدگانی که با استفاده از مزایای قوانین بیمه بیکاری، موفق به دریافت مجوز کسب‌وکار گردند، قطع می‌شود. 

 شکایت برای قطع بیمه بیکاری چگونه است؟ 

 همانگونه که توضیح دادیم ممکن است بنا به دلایل مختلف بازرس بیمه بیکاری اقدام به قطع مقرری کند. معمولا به فواصل زمانی مختلف بازرس اقدام به حضور و غیاب جلو درب منزل خواهد کرد. در بسیاری مواقع در صورت غیب غیرمجاز افراد، مقرری آنها قطع خواهد شد. با این حال، امکان اعتراض به قطع بیمه بیکاری فرد وجود دارد. 

در تبصره ماده 17 آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری به چگونگی اعتراض کارگر نسبت به قطع بیمه بیکاری اشاره شده است. این تبصره اشاره می‌کند که «در صورت اعتراض کارگر نسبت به قطع مقرری توسط بیمه تامین اجتماعی، واحد کار و امور اجتماعی موظف است که مراتب را بررسی و اعلام نظر نماید. نظر واحد کار و امور اجتماعی قطعی و لازم‌الاجراست.» 

گاهی اوقات افراد با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی موفق به برقراری مجدد مقرری خود می‌شوند اما برخی اوقات نیز این کار امکان‌پذیر نیست. در این مواقع متقاضیان باید شکایت خود از سازمان تامین اجتماعی را به دیوان عدالت اداری ارائه دهند. در این حالت معمولا متقاضیان دردسر بیشتری خواهند داشت.

معمولا مهم‌ترین دلایل قطعبیمه بیکاری، اشتغال پنهان افراد است. چنانچه بازرس بیمه بیکاری بعد از مراجعه به درب منزل متوجه اشتغال پنهان شود یا فرد غیبت غیرموجه داشته باشد، اقدام به قطع مقرری خواهد کرد.

هر چند این نحوه بازرسی و چنین قانونی بسیار مورد اعتراض افراد قرار گرفته است. با این حال، هنوز روال به این صورت است. 

 تعداد غیبت مجاز بیمه بیکاری چقدر است؟ 

 یکی از سوالات پرتکرار برای متقاضیان این است که در صورت مراجعه بازرس بیمه بیکاری، تا چندین مرتبه می‌توانند غیبت مجاز داشته باشند. باید گفت که براساس روال موجود، متقاضیان می‌توانند یکبار غیبت مجاز داشته باشند و غیبت بیش از آن غیرمجاز تلقی خواهد شد.

هر چند معمولا روال کار ممکن است با مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شود. البته بهتر است که از همان ابتدا و قبل از دریافت اولین مقرری بیمه بیکاری، از کارشناسان اداره کار و رفاه اجتماعی این سوالات پرسیده شود. 

بازرس بیمه بیکاری چه سوالاتی می‌پرسد؟ 

 بازرس بیمه بیکاری بیشتر جهت استعلام حضور شما در منزل و اطلاع از عدم اشتغال پنهان توسط شما مراجعه می‌کند و قرار نیست سوال چندان مهمی بپرسد. معمولا یک ماه پس از شروع دوره دریافت مقرری به درب منزل مراجعه خواهد کرد.

در صورت عدم حضور در منزل بهتر است بعدا به اداره کار مراجعه کنید. گاهی اوقات امکان دارد که بازرس از همسایگان یا افراد دیگر کسب اطلاع کند و این کار روند مشخصی ندارد. 

معمولا به این صورت است که غیبت افراد یکبار مجاز تشخیص داده می‌شود و در صورت تکرار ممکن است به قطع مقرری منجر شود که در این صورت نیازمند طی مراحل اعتراض به قطع بیمه بیکاری خواهد بود. 

ما در این مقاله به موارد مهمی از قبیل دلایل قطع بیمه بیکاری، نحوه اعتراض به قطع بیمه بیکاری و اینکه بازرس بیمه بیکاری چه سوالاتی می‌پرسد، پاسخ دادیم. از آنجا که مسائل این حوزه در بسیاری از مواقع پیچیدگی بسیار بیشتری دارد، بنابراین بهتر است در این خصوص با یک مشاور خبره صحبت کنید.

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط