راهنمابلاگ

جزئیات و نحوه محاسبه مالیات عیدی و سنوات را اینجا بخوانید

.

۱۴۰۰/۰۱/۱۲

مالیات بر درآمد

احتمالا برای بسیاری از شما نیز این سوال پیش آمده است که آیا بابت عیدی و سنواتی که دریافت می‌کنید باید مالیات بپردازید؟

در این مقاله قصد داریم به این مقوله بپردازیم و ببینیم نحوه محسابه مالیات عیدی و سنوات به چه صورت است؟ و اینکه آیا معافیتی برای این نوع مالیات تعریف شده است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عیدی و سنوات

عیدی و سنوات یکی از موضوعات مهم برای هر فرد شاغلی است.

اینکه میزان عیدی و سنوات چقدر است به این صورت است که مقدار آن برای کارکنان دولتی و غیر دولتی متفاوت است.

میزان عیدی برای کارکنان دولت از سوی خود دولت اعلام می‌شود و در ماه‌های پایانی هر سال به آنها پرداخت می‌شود.

اما از سوی دیگر میزان عیدی کارکنان غیر دولتی بر اساس قانون کار تعیین می‌شود که معادل دو برابر آخرین حقوق دریافتی آنها (معادل ۶۰ روز آخرین مزد) است؛ که البته این میزان نباید از 3 برابر حداقل حقوق بیشتر شود.

مالیات عیدی و سنوات و نحوه محاسبه آن

درباره سوالی که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم اینگونه پاسخ می‌دهیم که به عیدی، حق بیمه تعلق نمی‌گیرد اما مشمول مالیات می‌شود.

عیدی از این جهت که جزو درآمد سالانه افراد شاغل به حساب می‌آید بنابراین مشمول مالیات می‌شود.

همچنین سنوات کارگری نیز از این جهت که به عنوان ذخیره آنان به حساب می‌آید مشمول مالیات نمی‌شود.

بنابراین ما تنها با مالیات عیدی و پاداش سروکار داریم.

میزان مالیاتی که از عیدی و پاداش پرداختی به کارکنان گرفته می‌شود به میزان حقوق دریافتی آنان بستگی دارد.

همانطور که هر ساله جدولی از میزان درآمد سالانه افراد و نرخ مالیات مربوط به آن از سوی سازمان مالیاتی کشور ارایه می‌شود، همین موضوع برای میزان عیدی آن نیز صدق می‌کند.

اگر فردی میزان درآمد سالانه‌اش در سطحی قرار دارد که باید 20 درصد مالیات پرداخت کند در این صورت عیدی او نیز مشمول پرداخت 20 درصد مالیات خواهد بود.

مالیات بر عیدی

آیا عیدی و پاداش مشمول معافیت مالیاتی می‌شود؟

عیدی سالانه‌ای که به کارکنان پرداخت می‌شود مشمول معافیت نیز قرار گرفته است.

به این صورت که برای عیدی که به کارکنان پرداخت می‌شود معادل یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه، معافیت در نظر گرفته می‌شود.

به عبارت دیگر بر اساس جدولی که هر ساله منتشر می‌شود و برای هر میزان حقوق یک نرخ مالیاتی تعریف می‌شود باید دید میزان حقوقی که افراد می‌گیرند در کدام دسته از نرخ مالیاتی قرار می‌گیرد.

پس از آنکه نرخ مالیاتی برای میزان حقوق مربوطه مشخص شد، یک دوازدهم آن نرخ را به عنوان معافیت مالیاتی برای عیدی و پاداش آخر سال باید در نظر گرفت.

به عنوان مثال اگر فردی در سال 99، میزان درآمد سالانه او حدودد 100 میلیون تومان بوده بنابراین باید 15 درصد آن را به عنوان مالیات بپردازد.

برای عیدی نیز همین موضوع صدق می‌کند و این فرد باید برای عیدی و پاداشی که دریافت می‌کند معادل 15 درصد به عنوان مالیات بپردازد.

معافیت مالیاتی که برای عیدی او محاسبه می‌شود نیز معادل یک دوازدهم 15 درصد است یعنی معافیت مالیاتی معادل 1.25 درصد.

سخن پایانی

در این مقاله به بحث مهم مالیات عیدی و پاداش پرداختیم که عموما این تصور وجود داشت که افراد شاغلی که در پایان هر سال عیدی و پاداش دریافت می‌کنند مالیاتی بابت آن نمی‌پردازند.

در ابتدای این مقاله به عیدی و سنوات دریافتی افراد پرداختیم که به چه صورت است و در ادامه توضیح دادیم که حق بیمه‌ای بابت آنها کسر نخواهد شد، به سنوات مالیات تعلق نمی‌گیرد اما عیدی و پاداش چون جزو درآمد سالانه افراد محسوب می‌شود مشمول مالیات می‌شود.

در ادامه نیز توضیح دادیم که چگونه میزان مالیات مربوط به عیدی را محاسبه کنیم که در واقع به این بستگی دارد که میزان درآمد سالانه شخص در کدام دسته از حقوق‌های دریافتی قرار دارد که نرخ مالیاتی مختص به خود را دارد و مالیات عیدی و پاداش نیز با همان نرخ پرداخت می‌شود.

در پایان نیز به بحث معافیت مالیاتی پرداختیم و دیدیم که عیدی و پاداش نیز مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند که معادل یک دوازدهم نرخ مالیاتی بوده که افراد مالیات درآمد سالانه خود را بر اساس آن نرخ پرداخت می‌کنند.

اگر سوالی درباره نحوه محاسبه دقیق مالیات عیدی و پاداش دارید یا خواهان کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه‌ هستید می‌توانید با مشاوران الو بیزینس در ارتباط باشید.

 

{% component "getting-advice" %}

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط