راهنمابلاگ

بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل چه تفاوتی دارد؟

.

۱۳۹۸/۰۹/۲۷

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری برای افراد متاهل و مجرد به چه صورت است؟ 

مواد قانون بیمه بیکاری افراد متاهل‌ و مجرد تفاوت دارد. یعنی قانون‌گذاران تلاش کردند تا برای افرادی که ازدواج کرده‌اند، امتیاز بیشتری در نظر بگیرند.

در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل اشاره کنیم. هر چند که این دو گروه برای دریافت این مقرری شباهت‌های بسیاری هم دارند.

قبل از هر چیزی باید گفت برای اطلاع دقیق‌تر از تفاوت مجردها و متاهلین در این زمینه می‌توانید ماده 7 قانون بیمه بیکاری را مطالعه کنید. اما ما در جدول زیر این ماده قانونی مهم را خلاصه کرده‌یم. 

جدول مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل چگونه است؟

در ماده 7 قانون بیمه بیکاری دو عامل تاثیرگذار برای مدت زمان و مبلغ این مقرری در نظر گرفته شده که یکی مجرد یا متاهل و متکفل بودن فرد و دیگری مدت زمانی بوده که فرد دارای سابقه بیمه بوده باشد.

براساس این دو فاکتور مبلغ واریزی بیمه بیکاری برای شما در نوسان خواهد بود. جدول زیر مدت زمان استفاده از این نوع بیمه را برای این دو گروه نشان می‌دهد. بعد از آن به تفاوت میزان مبلغ دریافتی برای این دو گروه هم اشاره می‌کنیم.

اما خوب برای هر کدام یک سقف و کف در نظر گرفته‌اند. مثلا شما کمتر از  6 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشید، نمی‌توانید از این مزایا استفاده کنید. یا آنکه اگر متاهل باشید در نهایت تا سقف 50 ماه می‌توانید مقرری دریافت کنید. 

ردیف مدت زمانی که فرد سابقه بیمه دارد  مدت پرداخت بیمه بیکاری افراد مجرد مدت پرداخت بیمه بیکاری افراد متاهل
1 6 تا 24 ماه  6 ماه 12 ماه  
2 25 تا 120 ماه 12 ماه 18 ماه 
3 121 تا 180 ماه 18 ماه

26 ماه 

4 181 تا 240 ماه 26 ماه

36 ماه

5 241 ماه به بالا 36 ماه

50 ماه

مبلغ بیمه بیکاری افراد متاهل و مجرد چه تفاوتی دارد؟ 

گذشته از مدت زمان پرداخت، مبلغ بیمه بیکاری افراد متاهل و مجرد متفاوت است. در اینجا قانون‌گذاران اینطور در نظر گرفته‌اند که به ازای هر فردی که افراد متاهل تحت تکفل دارند، به میزان 10 درصد به مقرری بیمه بیکاری آنها اضافه خواهد شد.

البته اینجا هم یک سقف برای افراد تحت تکفل در نظر گرفته‌اند. یعنی تا سقف چهار نفر افراد تحت تکفل پذیرفته می‌شود که در این صورت 40 درصد به مقرری این افراد اضافه خواهد شد.

در کل نباید فراموش کنید که میزان بیمه بیکاری دریافتی فرد نباید از 80 درصد متوسط حقوق او بیشتر باشد. در عین حال از حداقل دستمزد سال نیز نباید پایین‌تر باشد. اما افراد تحت تکفل چه افرادی را شامل می‌شوند؟ در ادامه به انواع این افراد اشاره می‌کنیم: 

  • همسر شما جزء افراد تحت تکفل قرار دارد. خواه زن یا مرد باشد. بنابراین 10 درصد بیشتر به مقرری دریافتی اضافه خواهد شد. 
  • فرزندان دختر هم تا مادمی که ازدواج نکرده یا فاقد شغل و مهارت خاصی باشند، جزء افراد تحت تکفل قرار می‌گیرند. البته تا همان سقف 4 نفر! 
  • فرزندان پسر در سه حالت جزء افراد تحت تکفل قرار دارند. این سه دسته شامل پسران زیر 18 سال، مشغول به تحصیل یا طبق نظر پزشک تامین اجتماعی از کار افتاده کلی هستند. 
  • خواهران و برادران شما زمانی جزء افراد تحت تکفل قرار می‌گیرند که شرایط مربوط به دختران و پسران را در بندهای قبلی داشته باشند. 
  • پدر و مادر هم با داشتن برخی شرایط جزء این افراد قرار می‌گیرند. این شرایط شامل سن بالای 60 سال یا از کارافتادگی براساس نظر پزشک سازمان تامین اجتماعی است.  

 

تفاوت بیمه بیکاری افراد متاهل و مجرد 

بیمه بیکاری زن و شوهر چگونه است؟ 

برخی اوقات امکان دارد که زوجین همزمان یا با فاصله اندکی از هم بیکاری شوند. سوال این است که وضعیت آنها به لحاظ دریافت این نوع مقرری چگونه خواهد بود.

در این حالت هم زن و هم شوهر مستحق دریافت مستمری هستند و تفاوتی بین آنها نیست. همچنین هیچگونه تغییر یا کاهشی در میزان مبلغ دریافتی برای آنها وجود ندارد.

تنها یک نکته در اینجا وجود دارد و آن اینکه 10 درصد افزایش مبلغ تنها به یک نفر از آنها تعلق می‌گیرد.

یعنی اگر یک زوج دارای یک فرزند خردسال باشند، تنها به ازای یک نفر از آنها 10 درصد به میزان مبلغ دریافتی اضافه خواهد شد و اینطور نیست که برای هر کدام از آنها جداگانه محاسبه شود. 

 کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی به بیمه بیکاری تعلق دارد؟ 

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی هدیه‌ای است که از طرف این سازمان به افرادی که تازه ازدواج کنند تعلق می‌گیرد و میزان آن معمولا به میزان حداقل حقوق یک ماه قانون کار است.

در چند سال اخیر این امکان فراهم شده تا افرادی نیز که بیکار بوده و مستمری دریافت می‌کنند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

بنابراین شما هم بعد از ازدواج می‌توانید به شعب ادارات تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه و آن را دریافت کنید. 

 افراد تحت تکفل هم می‌توانند از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند؟ 

یکی از مزایای پرداخت حق بیمه استفاده از خدمات درمانی ارزان از طریق بیمه تامین اجتماعی است که افراد مشمول بیمه بیکاری هم می‌توانند از آن استفاده کنند. اما برای افراد تحت تکفل چطور است؟

در این خصوص تبصره 5 ماده 7 قانون بیمه بیکاری به صراحت اعلام می‌کند که افراد تحت تکفل هم می‌توانند از مزایا و خدمات درمانی در نظر گرفته شده برای بیمه شدگان دیگر استفاده کنند. 

موارد، حالات و شرایط خاص بیمه بیکاری برای افراد متاهل و مجرد را بیان کردیم. اما از آنجا که بسیاری از مسائل این حوزه باید به صورت موردی بررسی شده و دارای حالات استثنا مختلف هستند، بنابراین باز هم ممکن است ابهامات زیادی برای شما وجود داشته باشد.

از همین رو ما به شما مشاوره تلفنی و حضوری بیمه و قانون کار را پیشنهاد می‌دهیم. از این طریق می‌توانید با بهترین مشاوران این حوزه صحبت کنید. 

 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

مشاورین مرتبط