راهنمابلاگ

برای سرمایه‌گذاری خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۵

سرمایه‌گذاری

کدام نوع خانه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ 

خرید خانه علاوه بر تامین سرپناه؛ گزینه بسیار مناسبی نیز برای سرمایه‌گذاری است. اما تنوع انواع خانه باعث شده تا سرمایه‌گذاران در بسیاری از موارد مردد شوند که مثلا خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان؟ 

بسیاری دیگر هستند که میان خرید خانه کلنگی یا آپارتمان دچار شک و تردید هستند. خرید زمین نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است که می‌تواند سرمایه‌گذاری امنی برای شما محسوب شود. 

به طور کلی خرید زمین، خانه یا آپارتمان از گذشته تا به امروز یکی از مکان‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری در بین خانوارها بوده و چه در دوران رونق و چه در دوران رکود، طرفداران خاص خودش را داشته است.

سرمایه‌گذاری در این بازار را نباید به دید کوتاه مدت نگاه کرد و افرادی که به این بازار وارد می‌شوند باید صبر پیشه کنند. چرا که با اطمینان صد درصدی می‌توان از رشد قیمت مسکن در دراز مدت مطمئن بود. 

در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن اشاره به مزایای خرید خانه و آپارتمان؛ به سوالات فوق نیز پاسخ دهیم. البته ما در مطلب دیگری با عنوان «مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن» به طور مفصل به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

آنچه قبل از خرید خانه یا آپارتمان باید به آن توجه کنید

در ابتدای ورود به این بازار بهتر است سه فاکتور ریسک، نقدشوندگی و بازدهی انتظاری را برای خود مشخص کنید.

ریسک: سرمایه‌گذاری در این بازار از جمله سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک بوده و کمتر تحت تاثیر سیاست‌های پولی و مالی دولت قرار می‌گیرد.

همچنین هنگامی که شما با خرید مسکن یا ملک در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنید امنیت مالی‌تان تقریبا به طور کامل تضمین شده است.

در این بازار قوانینی وجود دارد که اگر شما با آنها آشنا شوید و رعایت کنید باعث کاهش استرس شده و سرمایه‌گذاری شما را پرسود و ایمن می‌سازد.

نقدشوندگی: بازار مسکن قابلیت نقدشوندگی لحظه‌ای ندارد. از لحظه‌ای که یک مالک اقدام به فروش ملک یا ساختمان خود می‌کند تا لحظه فروش واقعی آن ممکن است ماه‌ها زمان لازم باشد.

حتی احتمال دارد که در نهایت خریداری هم پیدا نشود. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت سرمایه‌گذاری در این بازار نمی‌توانید دارایی خود را به سرعت به پول نق تبدیل کنید.

بازدهی انتظاری: روند قیمتی بازار مسکن طی سال‌های گذشته نشان داده است که نسبت به تورم توانسته بازدهی خوبی داشته باشد. یعنی در پایین‌ترین سطح انتظار، خودش را نسبت به نرخ تورم کشور تعدیل کند.

{% component "getting-advice" %}

بنابراین شما کمترین میزان بازدهی مورد انتظار خود را می‌توانید معادل با نرخ تورم کشور در نظر بگیرید. زیرا بازار مسکن حداقل پا به پای تورم افزایش قیمت داشته است.

برای اینکه یک دید کلی نسبت به بازدهی بازار مسکن داشته باشیم به میزان افزایش قیمت مسکن در تهران طی یک سال اخیر سری می‌زنیم.

که نشان می‌دهد از آبان ماه سال 98 تا آبان ماه امسال متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بیش از 118 درصد افزایش داشته است و از 12.6 میلیون تومان به بیش از 27 میلیون تومان رسیده است.

روند افزایش قیمت مسکن در تهران

نمودار روند قیمت مسکن در تهران - آبان 98 تا آبان 99 

خانه ویلایی بخریم یا آپارتمانی؟

پس از آنکه تصمیم قطعی گرفتید که در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنید در اولین قدم ورود به این حوزه با این پرسش مواجه می‌شوید که خرید خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان؟ زمین بخرم یا ساختمان؟ سوددهی خانه ویلایی بیشتر است یا آپارتمانی؟

برای پاسخ به این دست از سوالات باید اطلاعات کافی از هر کدام نوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری بازار املاک را در اختیار داشته باشید.

در ابتدا لازم است این نکته را به شما گوشزد کنیم که اگر به تازگی وارد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شده‌اید بهتر است به سمت ساخت آپارتمان یا ملک تجاری نروید.

زیرا این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به وقت و انرژی زیاد بوده و همچنین شما باید با امور ساختمان‌سازی نیز آشنایی کامل داشته باشید.

با این حساب پیشنهاد ما به شما در ابتدای این راه تمرکز بر روی زمین یا خرید خانه است. اما سوالی که اینجا اهمیت پیدا می‌کند این است که حالا خانه ویلایی بخریم یا آپارتمان؟ 

در درجه اول به این می‌پردازیم که خرید خانه بهتر است یا زمین؟ بررسی روند قیمتی زمین و واحد مسکونی نشان می‌دهد به طور میاگین خرید زمین نسبت به خرید خانه سوددهی داشته است.

قیمت یک متر زمین یا خانه کلنگی در کشور از بهار سال گذشته تا بهار امسال 71.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

زمین بخریم یا آپارتمان؟

بررسی وضعیت قیمت زمین - بهار 98 تا بهار 99 

همچنین قیمت زمین طی دوره 3 ساله (از بهار سال 96 تا بهار سال 99) نشان می‌دهد قیمت زمین حدود 450 درصد افزایش داشته است.

خانه بخریم یا زمین؟

بررسی وضعیت قیمت زمین - 1396 تا 1399 

اما طی همین دوره قیمت واحد مسکونی چقدر افزایش داشته است؟

قیمت یک متر واحد مسکونی در کشور از بهار سال گذشته تا بهار امسال 62 درصد افزایش قیمت داشته است. با این داده‌ها و اطلاعات بهتر می‌توان به سوال زمین بخریم یا آپارتمان؛ پاسخ داد! 

خرید زمین بهتر است یا آپارتمان؟

وضعیت قیمت مسکن - بهار 98 تا بهار 99 

همچنین قیمت واحد مسکونی طی دوره 3 ساله (از بهار سال 96 تا بهار 99) نیز با افزایش تقریبا 290 درصدی همراه بوده که نسبت به قیمت زمین جهش کمتری داشته است. 

مقایسه قیمت زمین و آپارتمان

روند قیمت مسکن - بهار 96 تا بهار 99 

آنچه که از نتایج این تفاسیر برداشت می‌شود این است که خرید زمین از بازدهی بیشتری نسبت به خرید خانه برخوردار است و سرمایه‌گذاری در زمین سود بیشتری را نصیب شما می‌کند.

خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان؟

اما اگر شما به هر دلیلی از سرمایه‌گذاری در زمین منصرف شده‌اید و بنا به دلایلی مانند استفاده شخصی از واحد مسکونی قصد سرمایه‌گذاری در خرید خانه را دارید؛ باید نسبت به این موضوع که خرید خانه ویلایی بهتر است یا آپارتمان اطلاعات کامل کسب کنید.

ما در اینجا فاکتورهایی را بررسی می‌کنیم که بتواند به شما کمک کند میان خرید خانه ویلایی و آپارتمانی راحت‌تر تصمیم بگیرد.

می‌دانیم که خانه‌های ویلایی، خانه‌هایی هستند که می‌توانند یک یا چند طبقه با ورودی، پارکینگ و حیاط مستقل باشند.

این نوع خانه‌ها محبوبیت زیادی بین خانوارها دارند و به‌خاطر شرایط فضایی خوبی که دارند موردپسند مشتریان نیز هستند.

اما مساله دیگری که در مورد خانه‌های ویلایی وجود دارد این است که این خانه‌ها به دلیل متراژ عمدتا بالایی که دارند، طبیعتا قیمت خرید و فروش آن‌ها نیز بیشتر است.

بنابراین همین موضوع موجب می‌شود خرید و فروش آن برای بسیاری از اقشار جامعه ممکن نباشد.

شما در زمان خرید باید قیمت بالاتری بابت خانه‌های ویلایی بپردازید. اما زمانی که قصد فروش آن را دارید به راحتی نمی‌توانید مشتری برای آن پیدا کنید.

 همین موضوع سبب می‌شود که اگر شما به نیاز فوری به پول داشته باشید خانه را زیر قیمت بازار به فروش برسانید.

همچنین خرید خانه‌های ویلایی به جز پرداخت پول زیاد ممکن است هزینه‌های دیگری را نیز به شما تحمیل کنید و آن در صورتی است که خانه نیاز به بازسازی داشته باشد.

خانه ویلایی بخریم یا آپارتمان؟

خرید خانه ویلایی یا آپارتمان؛ هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. این انتظارات و میزان بودجه شماست که تعیین می‌کند کدامیک را بخرید. 

از سوی دیگر شما انتخاب دیگری به نام خرید خانه‌های آپارتمانی را دارید. خانه‌های آپارتمانی، ساختمان‌هایی هستند که شامل 3 یا تعداد بیشتری طبقه بوده که در هر طبقه چند خانوار زندگی می‌کنند.

ساختار خانه‌های آپارتمانی به این صورت است که قسمت‌هایی از ساختمان مانند ورودی ساختمان، راهرو‌ها، آسانسور، پارکینگ و... بین خانوارها مشترک است.

خانه‌های آپارتمانی عمدتا در متراژ بالا ساخته نمی‌شوند و عموما دارای حیاط نیستند. متراژ پایین این خانه‌ها فضای محدودی را در اختیار ساکنین آن قرار می‌دهد.

از سوی دیگر افزایش زندگی شهرنشینی موجب شده که آپارتمان نشینی روند افزایشی به خود بگیرد.

زیرا با توجه به متراژ پایین این نوع خانه‌ها قیمت آنها نیز پایین‌تر بوده و مورد استقبال بخش وسیعی از خانوارهای شهری قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری در خرید آپارتمان‌ با توجه به قیمت مناسب، این امکان را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند که هر زمان که بخواهد ملک خود را به انبوه مشتریانی که برای آن وجود دارند بفروشد و خواب پول نداشته باشد.

در نهایت می‌توان گفت خانه‌های ویلایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند برای زندگی بسیار مناسب‌تر باشد. اما با هدف سرمایه‌گذاری می‌توان گفت خانه‌های آپارتمانی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اگر شما سرمایه‌گذار باهوش و زرنگی باشد با تلاش بیشتری می‌تواند خانه‌های ویلایی با متراژ پایین را شناسایی کنید و از این طریق سود خود را چندین برابر کنید.

همچنین اگر شما قصد دارید با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از گرفتن اجاره خانه درآمد و سود کسب کنید بازهم خانه‌های آپارتمانی بهتر از خانه‌های ویلایی است زیرا توانایی پرداخت اجاره بها خانه‌های ویلایی از پس هر خانواری برنمی‌آید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم ابتدا به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در املاک بپردازیم و سپس به شما نشان دهیم که خرید خانه به صرفه است یا زمین؟ در ادامه با استفاده از روند قیمت‌ها طی سال‌های اخیر، به این سوال پاسخ دادیم که خرید خانه ویلایی بهتر است یا ویلایی؟ و از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در دو نوع خانه صحبت کردیم.

برای تصمیم‌گیری مناسب؛ بهتر است با یک فرد باتجربه به صورت تلفنی، حضوری یا آنلاین مشاوره سرمایه‌گذاری بگیرید. 

{% component "getting-advice" %}

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط