راهنمابلاگ

با پول کم کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

.

۱۳۹۹/۰۹/۱۷

سرمایه‌گذاری

پولم در حد سرمایه‌گذاری نیست، با این پول که جایی نمیشه سرمایه‌گذاری کرد، باید منتظر بمونم پولم بیشتر بشه، سرمایه‌گذاری با پول کم اصلا امکان‌پذیر نیست!

این دست از جملات را شاید بسیاری از شما با خود تکرار کرده‌ باشید، به این دلیل که شاید فکر می‌کنید با میزان پولی که در اختیار دارید امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

اگر شما هم مانند برخی افراد بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم را غیرممکن می‌دانید پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

آیا امکان سرمایه‌گذاری با پول کم وجود دارد؟ 

عمدتا افراد با درآمد ثابت درباره سرمایه‌گذاری با پول کم نگرانی‌هایی دارند. 

در ابتدا می‌خواهیم این را به شما گوشزد کنیم که از قدم گذاشتن در دنیای سرمایه‌گذاری نترسید و آن را به عقب نیندازید. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد و ارزش پول ملی که در حال کاهش است، برای حفظ قدرت خرید، سرمایه‌گذاری لازمه زندگی هر فردی است حتی با سرمایه کم.

 با سرمایه‌های کم شاید نتوانید در بازاری مانند مسکن سرمایه‌گذاری کنید. اما بازارهای دیگری مانند بورس، بانک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که به شما اجازه ورود بدهد.

شما با مبالغ کم نیز می‌توانید فرصت‌های سودآوری خوبی را برای خود ایجاد کنید و همین مقدار سرمایه کم را به سرمایه‌های بزرگ تبدیل کنید.

مهمترین قانون ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم این است که در همان ابتدای کار نگاه بلندمدت و دید فراتر از چند ماه داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید هم واقع‌بین و هم صبور باشید.

هیچ روش خیالی یا معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد. اما می‌توان با رعایت چند اصول اساسی و همچنین گرفتن مشاوره از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

در ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم باید به دو نکته اساسی توجه داشت، یکی مکان سرمایه‌گذاری و دیگری زمان سرمایه‌گذاری، که در ادامه مقاله به این موارد نیز پرداخته می‌شود.

{% component "getting-advice" %}

پول کم یعنی چقدر؟!

پول کم را می‌توان از یک میلیارد تومان تا یک میلیون تومان در نظر گرفت. برای کسی که صاحب چند کارخانه است شاید یک میلیارد تومان پول کمی باشد.

از طرفی برای یک خانوار با درآمد ثابت ماهانه معادل 10 میلیون تومان نیز به نظر می‌رسد یک میلیون تومان پول کمی باشد. بنابراین پول کم برای همه معنای یکسانی ندارد. اما آنچه که در این مقاله مدنظر ما است پولی کمتر از 10 میلیون تومان است.

در شرایط فعلی بازارهای مالی ایران (اواسط آذر ماه سال 99) هرگرم طلا حدود یک میلیون و 100 هزار تومان، سکه بهار آزادی 11.5 میلیون تومان و هر دلار آمریکا حدود 25 هزار تومان است.

با این اوصاف شاید بگویید با مبلغی کمتر از 10 میلیون تومان نمی‌توان مقدار قابل توجهی طلا، سکه یا دلار خرید، پس تکلیف چیست؟

در ادامه مقاله به بررسی ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم می‌پردازیم و مهم‌ترین گزینه‌هایی را که در اختیار داریم را با هم بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید به بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم دست پیدا کنید.

بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم را بشناسیم 

1-   سرمایه‌گذاری با پول کم در بورس

یکی از مزیت‌های بورس این است که با هر مبلغی (بیش از 500 هزار تومان) می‌توان به آن ورود کرد. شما در ابتدای کار با مراجعه به یک کارگزاری، کد بورسی مخصوص به خود را دریافت می‌کنید. این مقدمات ورود شما به بازار سهام را فراهم می‌کند.

برای شروع فعالیت در بورس تنها لازم است یک اتصال به اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر داشته باشید. برای آشنایی اولیه با سازوکار بازار سرمایه می‌توانید مطلب «چرا و چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم» ما را بخوانید.

اگر قصد دارید که سرمایه کم خود را وارد بورس کنید و هدف از این کارتان، آشنایی، یادگیری و تمرین قوانین بورس و کسب تجربه در این بازار است، باید بگوییم که تصمیم بسیار درستی گرفته‌اید.

اما اگر هیچ آشنایی با بازار سهام و خرید فروش سهم نداشته و قصد یادگیری نیز نداریدY این اقدام شما ریسک‌ به همراه دارد. خرید و فروش سهام، کار آسانی نیست و به دانش، آموزش، تجربه و صرف وقت برای تحقیق و تحلیل نیاز دارد.

اگر شما نه قصد یادگیری بورس را دارید و نه حاضر به انجام معاملات بدون تحلیل و پرریسک سهم‌های بازار هستید؛ بهترین پیشنهاد ما به شما خرید عرضه اولیه است.

یعنی منتظر بمانید تا در عرضه سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس شده‌اند؛ بتوانید مشارکت کنید و سهام این شرکت‌ها را بخرید.

بررسی بازدهی عرضه‌ اولیه ها نشان داده که عمدتا با ضرری مواجه نمی‌شوند و برای سودآوری قابل اطمینان هستند.

طی سال‌های اخیر که بورس رونق گرفته شرکت‌های زیادی وارد این بازار شده‌اند و ما شاهد عرضه اولیه‌های زیادی در این بازار هستیم که می‌تواند مکان مناسب و قابل اطمینان از نظر سوددهی برای سرمایه‌گذاری با پول کم شما باشد.

از مهمترین مزیت بورس، نقدینگی سریع آن بوده که می‌توان به راحتی هر زمانی که نیاز شد سهام خود را به صورت آنلاین در کمتر از چند ثانیه تبدیل به پول نقد کرد.

سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت سوداگرانه مانند خرید سکه و دلار نیست و شما با سرمایه‌گذاری در این بازار حتی با سرمایه کم به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کنید.

بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم

بازار بورس یکی از بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم است.

همچنین اگر شما سهام یک شرکت بنیادی و سودده را خریده باشید؛ سالانه می‌توانید یک سود نقدی از آن شرکت نیز دریافت کنید.

یعنی علاوه بر افزایش قیمت سهم که شما را در برابر تورم محافظت می‌کند؛ یک سود نقدی دیگر نیز می‌توانید دریافت کنید.

همچنین برای کسی که دانش و تخصص لازم سرمایه‌گذاری در بورس را ندارد یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

این صندوق‌ها تحت نظارت افراد خبره و کارشناسان بورسی هستند که سرمایه‌های خرد را جمع می‌کند و با مبلغی زیاد آن را در بازار سرمایه به گردش درمی‌آورند.

کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است. برای آشنایی بیشتر با سازوکار این صندوق‌ها؛ پیشنهاد می‌کنیم دو مطلب زیر را حتما مطالعه کنید.

2-   بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا و سکه

طبیعتا با پول کمتر از 10 میلیون تومان نمی‌توان یک سکه بهار آزادی بخرید و پیشنهاد خرید سکه معقول نیست. شاید بتوانید یک نیم سکه یا حتی ربع سکه بخرید.

همچنین با توجه به هزینه‌ اضافه‌ای که بابت اجرت ساخت طلا از شما گرفته می‌شود بتوانید کمتر از 7 گرم طلا بخرید.

طلا کالای باارزشی بوده و در هر شرایطی باارزش خواهد ماند. سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه جذاب و در میان‌مدت و بلندمدت سودده است. اما با سرمایه کم شاید نتوان سوددهی چشمگیری برای آن متصور شد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر در نهایت قصد سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا را دارید، باز هم به بازار سهام روی بیاورید و سهام صندوق‌های طلا که در بورس فعال هستند را بخرید.

3-   ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم در بانک

شاید اولین جایی که برای سرمایه‌گذاری به ذهن همه افراد می‌آید بانک باشد. یک سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک با سود شخص ماهیانه که بدون هیچ نگرانی به موقع پرداخت می‌شود.

اما دو نکته در مورد سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد، اول از همه اینکه با سرمایه کم سود بسیار کمی به شما پرداخت می‌شود و نکته دوم نرخ سود پایین بانک است.

اگر تا حد کمی اخبار اقتصادی را دنبال کرده باشید؛ قطعا می‌دانید طی سال‌های اخیر تورم کشور بیش از 25 درصد بوده است، از طرفی بالاترین نرخ سود بانکی نیز حدود 22 درصد است.

بنابراین می‌بینید که با سرمایه‌گذاری در بانک حداکثر شما بتوانید سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنید و سودآوری قابل توجهی نباید برای خود متصور باشید.

4-   بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

اگر هیچ دید و تحلیلی از هیچکدام از بازارهای مالی ندارید و احتمال دارد سرمایه‌گذاری شما با ضرر مواجه شود بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

افراد علاقه‌های مختلفی دارند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی آنها، به شکوفایی و بهره‌وری هرچه بیشتر خود کمک کنند.

شما با پول کمی که کمتر از 10 میلیون تومان است می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزشی تحلیل‌های بورسی را به طور کامل یاد بگیرید، می‌توانید فتوشاپ یاد بگیرید، می‌توانید  30جلد کتاب در یک حوزه تخصصی بخرید و بخوانید در متخصص شوید و از این تخصص درآمد کسب کنید.

خوب است بدانید افرادی که در طبقه درآمدی پایین می‌مانند و تغییر وضعیت نمی‌دهد؛ دلیل اصلی آن نداشتن سرمایه نقدی نیست.

بلکه علت اصلی آن کمبود مهارت و تخصص و ضعف سرمایه‌های انسانی است که آن‌ها را در این وضعیت قرار داده است. بنابراین شاید بتوان بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم را آموزش و کسب مهارت در یک حیطه خاص دانست. 

5-   سرمایه‌گذاری در فضای مجازی

کسب درآمد از فضای مجازی بحث گسترده‌ای بوده که در اینجا مجال شرح کامل آن وجود ندارد. اما مقاله «کسب درآمد اینترنتی در منزل؛ بهترین ایده‌ها در ایران و جهان» به شما راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. 

اما در اینجا نیز ما اشاره‌ای مختصر و مفید در رابطه با سرمایه‌گذاری با پول کم و فعالیت در فضای مجازی می‌کنیم. چرا که به احتمال زیاد در زندگی شما وقت‌ آزادی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید.

ما پیشهاد می‌کنیم وقت آزاد و سرمایه کم خود را در کنار هم قرار دهید و یک فعالیت جدی را در فضای مجازی شروع کنید. در واقع وقت آزاد و ارزشمند خود را به پول نقد تبدیل کنید.

ایجاد یک صفحه موفق اینستاگرامی، یا ایجاد یک کانال تلگرامی یا راه‌اندازی یک سایت اینترنتی می‌تواند قدم اول شروع فعالیت شما باشد.

در این فضاهای ایجاد شده شروع به معرفی کسب‌وکار خود کنید که این کسب‌و‌کار می‌تواند فروش یک محصول خاص، ارایه خدمات یا حتی آموزش حوزه تخصصی شما باشد.

شما پس از معرفی کسب‌وکار خود می‌توانید پول و سرمایه کمی که را برای تبلیغات صفحه خود هزینه کنید.

 کلام آخر 

ما در این مقاله ابتدا دلایلی را ذکر کردیم که نشان می‌دهد با مبالغ کم هم می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. سپس به بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری با پول کم اشاره کردیم. 

از آنجا که تخصص و توانایی هر کدام از شما متفاوت است؛ ما پیشنهاد می‌کنیم با یک کاربلد در این زمینه مشورت کنید. 

{% component "getting-advice" %}

 

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

بورس و بازار سرمایه

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط