راهنمابلاگ

چگونه به یک ui ux کار موفق تبدیل شویم؟

.

۱۴۰۰/۰۶/۲۸

کسب‌وکار

شغل Ui-ux designer یا طراح رابط کاربری در واقع هنر ساده‌سازی بخش‌های مختلف یک سایت یا اپلیکیشن و ... برای کاربر می‌باشد. یک Ui-ux designer به ساده‌سازی و بهبود ظاهر، عملکرد و کارایی یک محصول دیجیتال به شما کمک می‌کند. پیشرفت در دنیای دیجیتال امروزه باعث شده تا ‌شرکت‌ها وادار به استفاده از وبسایت، نرم‌افزار و ... باشند. به همین ترتیب، شغل طراح رابط کاربری یک شغل جدید است که روز به روز متقاضی بیشتری در بخش‌های مختلف کسب و کار دارد. 

 Ui-ux designer یا طراح رابط کاربری چیست؟

Ui  در واقع مخفف کلمه user interface به معنای رابط کاربر است. در واقع این رابط کاربر به ظاهر وبسایت یا نرم‌افزار که مشتری با آن مواجه می‌شود، اهمیت می‌دهد که عکس‌ها، متن، دکمه‌هایی که در قسمت های مختلف وجود دارد، تب‌ها و هر المانی که به صورت تصویری در ظاهر گرافیکی وبسایت یا نرم افزار تاثیر می‌گذارد را شامل می‌شود. در ui design گرافیست و برنامه‌نویس با یکدیگر به صورت پیاپی در تعامل و همکاری هستند.

Ux  مخفف کلمه user experience به معنای تجربه کاربر است. این طراح با بهبود در عملکرد، ظاهر، کارایی، ساده‌سازی کار با وبسایت یا نرم‌افزار، تلاش می‌کند تا کاربر تجربه بهتری را در هنگام کار با این نرم‌افزار یا وبسایت داشته باشد. هرچه کاربر در هنگام ورود به وبسایت یا نرم‌افزار راحت‌تر آنچه که به دنبال است را پیدا کند، یعنی آن وبسایت دارای تجربه کاربری بهتری است.

Ui-ux دو موضوع کاملا وابسته به هم هستند که در نهایت باعث افزایش رضایت در مشتریان و کاربران می‌شوند. به همین دلیل است که یک فرد واحد یا یک تیم واحد را به عنوان طراح این دو موضوع انتخاب می‌کنند تا با تعامل و هماهنگی میان ux و ui به بهترین نتیجه دست یابند.

یکی از چالش‌های این شغل، یکی دانستن آن با شغل گرافیست در بعضی از شرکت‌ها است. این شغل دارای مهارت‌هایی متفاوت با شغل گرافیست است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مسیر شغلی Ui-ux designer

این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارد اما جهت درک بهتر مفاهیم مرتبط با این شغل نیاز است تا شما دانش اولیه مربوط به برنامه‌نویسی را داشته باشید. به این ترتیب می‌توان گفت داشتن مدرک مهندسی نرم‌فزار پیش نیاز ورود به شغل ux-ui designer است.  شما برای اینکه بتوانید یک طراح ui-ux شوید، باید مهارت‌های مورد نیاز این شغل را از طرق مختلف همچون وبسایت‌های آموزشی، فیلم‌های مختلف، دوره‌های آموزشی مختلف و ... به دست آورید.

یک طراح ui-ux هم به مهارت‌های گرافیکی و هم به مهارت‌های برنامه‌نویسی باید تسلط داشته باشد.

تجربه نیز به شما در این زمینه کمک بسیاری می‌کند. بهتر است تا در شرکت‌های مختلف برنامه نویسی به صورت کارآموزی به فعالیت بپردازید تا ضمن کسب دانش در زمینه‌های مختلف، تجربه کار عملی را هم داشته باشید و از این طریق نواقص کار خود را پیدا کرده و به دنبال رفع آن باشید.

اهمیت بالای شغل طراح ui-ux در چند سال اخیر باعث شده تا بعضی از مدیران شرکت‌ها دو شخص مجزا را برای ui و ux استخدام نمایند که هر یک از این افراد وظایف و مهارت‌های خاص خود را دارند. Ui-ux design گاها نیز در شرکت‌ها به صورت گروهی انجام می‌شود. این گروه شامل متخصصان حوزه گرافیک و برنامه‌نویسی می‌باشد. پیشرفت در این شغل در نهایت شما را به سمت مدیریت تیم ui-ux یا مدیریت واحد مربوطه در شرکت می‌رساند.

خصوصیات شخصیتی طراح ui-ux

هر فردی با توجه به میزان علاقه، دانش، پشتکار و ... می‌تواند در یک شغل موفق باشد و نمی‌توان به طور قطع گفت که چه افرادی با چه تیپ شخصیتی حتما باید در این شغل باشند. اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و متناسب با آزمون MBTI دو تیپ شخصیتی میانجی(INFP) و حامی(INFJ) به عنوان افرادی شناخته شده‌اند که در این موقعیت شغلی بهتر و موفق‌تر عمل می‌کنند. این افراد دارای 3 ویژگی مشترک درونگرایی، شهودی و احساسی هستند.

بازار کار ui-ux designer

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد، پیشرفت‌های تکنولوژی در چند سال اخیر باعث شده تا این شغل جایگاه ویژه‌ای در شرکت‌ها پیدا کند. در گذشته شرکت‌ها چندان اهمیتی به طراحی وبسایت یا نرم‌افزار خود نمی‌دادند. با این وجود، امروزه اهمیت این شغل آن‌ها را مجبور به استخدام یک طراح ui-ux کرده است.

این شغل در سازمان‌های دولتی که محصول خاصی را ارائه می‌دهند نیز کاربرد دارد و افراد می‌توانند در این سازمان‌ها استخدام شوند.

بازار کار ui-ux designer در جهان نیز بسیار پر رونق است و این شغل به عنوان یکی از پردرآمدترین شغل‌های موجود در بازار شناخته شده است. در اروپا و هند شغل ui-ux designer به عنوان یک موقعیت شغلی عالی در نظر گرفته می‌شود.

میزان تقاضا در شرکت‌ها برای شغل طراح رابط کاربری یا Ui-ux designer بسیار زیاد است اما به همان میزان، تقاضا برای این شغل از طرف افراد نیز بالاست، به این ترتیب رقابت بالا در این شغل باعث می‌شود تا افرادی با مهارت‌های خاص جهت کسب این موقعیت شغلی موفق شوند.

مهارت‌های مورد نیاز یک ui-ux کار موفق؟

مهارت‌های مورد نیاز یک ui کار  به شرح ذیل می‌باشد:

-       شناخت عالی از رنگ‌ها

-       تسلط به مفاهیم و ابزارهای گرافیکی

-       خلاقیت بالا جهت ارائه ایده‌های جدید و رقابتی

-       تسلط به نرم افزارهای مربوط به طراحی رابط کاربری همچون adobe xd, sketch, invision  و ...

-       دانش به روز در زمینه تکنیک‌های طراحی

-       توانایی بالا در انجام کار تیمی

مهارت‌های مورد نیاز یک ux کار موفق نیز به شرح ذیل می‌باشد:

-       توانایی ساخت نمونه‌های مختلف

-       درک خواسته‌های مشتریان

-       ایجاد ساختار مناسب برای وبسایت یا اپلیکیشن

-       توانایی تحلیل اطلاعات

-       دانش مرتبط با روانشناسی

-       آشنایی و گاهاً تسلط به اصول مرتبط با usability ،accessibility و ...

-       تسلط کامل به قواعد و اصول کدنویسی

-       توانایی ارائه راه‌حل‌های مختلف جهت حل مسائل و مشکلات موجود در سایت یا اپلیکیشن

یک ui-ux  کار موفق باید به مفاهیم و اصول طراحی رابط کاربری و طراحی صفحات وبسایت تسلط کامل داشته باشد.

وظایف یک ui-ux کار یا طراح رابط کاربری

-       ارتباط با تیم برنامه‌نویسی جهت ارائه بهترین نما یا ظاهر در پیج

-       طراحی و اجرا نمادها و کاراکترهای خاص و منحصر به فرد

-       برگزاری جلسات تیمی جهت طراحی، اجرا و تست طراحی‌ها

-       طراحی و اجرا عکس، متن، اسلاید شو و ... برای وبسایت یا اپلیکیشن متناسب با طراحی سایت

-       طراحی و پیاده‌سازی نقشه راه برای تجربه کاربر

-       شناسایی کاربران و مشتریان وبسایت یا اپلیکیشن و بررسی رفتار و نیاز آن‌ها و همچنین تحلیل ان‌ها

-       طراحی و اجرای استراتژی یا سناریوهای مختلف و آزمایش آن‌ها و در نهایت انتخاب یک گزینه

-       مدیریت فرآیند طراحی ui-ux از مرحله طراحی تا مرحله نهایی یعنی بهینه‌سازی

-       ارائه راه‌حل‌های مختلف با توجه به نیاز مشتریان و اطلاعات به دست آمده

میزان درآمد یک ui-ux کار یا طراح رابط کاربری

همانطور که انتظار می‌رود میزان حقوق و دستمزد یک طراح رابط کاربری با توجه به میزان سابقه کار، تجربه، مهارت و همچنین نمونه کارهای وی متفاوت است. در صورتی که شما تازه به این کار مشغول شده باشید، نباید انتظار حقوق بالا داشته باشید اما هر چه که میزان تجربه کاری شما بالاتر باشد، میزان حقوق و دستمزد شما نیز افرایش خواهد یافت.

به دلیل اهمیت بالای خلاقیت در این شغل، داشتن نمونه کارهای قبلی که نشان دهنده میزان خلاقیت و سلیقه شما باشد بسیار اهمیت دارد.

به طور کلی و با توجه به میزان حقوق پیشنهادی در آگهی‌های مختلف استخدامی، میزان حقوق متوسط برای یک ui-ux designer مبلغ 7 میلیون تومان است.

این افراد گاها به صورت پروژه‌ای نیز فعالیت می‌کنند که در این صورت حقوقی ثابت ندارند و ممکن است از 1 میلیون تا 40 میلیون میزان درآمد آن‌ها متغییر باشد.

میزان درامد این افراد در کشورهای مختلف نیز متفاوت است، مثلا در میزان درامد ux-ui designer ها در هلند، سوئد، اروپا و آمریکا نسبت به سایر کشورها بالاتر است.

 

{% component "getting-advice" %}

 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

توسعه فردی و شغلی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط